Sunday, February 24, 2019

MAATSTAVEN

Maatstaven
Voor de liefste


Op allerlei manieren ontbeerde
ons lichaam de dans, onteigenden wij
het baltsgedrag, vergaten wij de maat
van het verblijven.

Nu het diepe in te springen voorbij 
het trefzekere verbouwereerde menigeen
wie er onvoorbereid op was. De voetstap 
een aarzelende.

Des te heftiger de kadans, des te meer
de ruimte bestreken onze kwajongens en
meisjestreken, raakten hoofden
blozend oververhit.

Ik zie jou denken hoe het ook al
weer moest, een heuse heupbeweging
verder. Ik houd mijn verliefdheid in,
bedenk mij alvast mijn entree.

De wervelwind van de capriolen,
zoals het verlegen voorjaar eender
de pas geloken krokussen
uit de grond. 

Welke melodie dan aanstonds
te verkiezen als je nog de wijs
niet houden kon? – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
zondag 24 februari 2019

No comments: