Sunday, January 24, 2016

ONTCIJFERING

Ontcijfering
N.a.v. mijn psychose en het lezen
van de dichteres Sylvie Marie


Gesprekken bewegen een glissando
waaruit ik steekproefsgewijs iets
van betekenis vis.

Ik ben dichtbij je, zeg je, ik blijf
dichtbij je tot het oog breekt.

Ik denk aan scholen mensen die
zich apen gapend werpen op het
vlakke strand van hun verstand.

Vind mij maar ergens hier en passant.
Ik heb mij hier eerder mijzelf
meedogenloos verloren.

Een tas met aantekeningen
ternauwernood teruggevonden
en de wartaal ijlings ontward.

Het runenschrift ontcijferd
bij de café au latte terwijl jij
peinzend wijst op de hier
uitgestalde symboliek.

Ik ben zo gek nog niet, maar
het joelend kleine kind vindt
de ouders tot bedaren.

U bevindt zich hier. Hotel
Brinkmann. Haarlem. Het toilet
is een pictogram en even haal
ik opgelucht adem –



Elbert Gonggrijp,  Haarlem,  zondag 24 januari 2016

No comments: