Friday, January 01, 2016

PREDESTINATIE

PREDESTINATIE
Landjuwelen
Antwoord G.H. Medallion


In den beginne was het Woord en het Woord
was bij God zoals ik naarstig de weg.


Er is geen Hier en Nu in de Meester, er is
geen zaligmakender Bijbel die een lichtvoetige
Messiah tot het water en zijn kinderen,
geen haat zaaiende fundamentalist
bij de armzalig wetten
van een rechtlijnig
uitgezette Koran.


Ik ben de adem van een mislukt era, ik ben
de wanhopige dwaalreiziger in de vergane
glorieuze overlevering van de verstomde
Upanishads. Ik verstrik in alle dingen,
zetel in alle verstrekkende
gevolgen een ongeleid

a. naar b.

Mijn hemelse zeepbel een heilloos Nirvana.
Gestileerd besef van een wezenlijker mens.
Maar wat als al mijn vragen begrotelijk onecht?
Ik moet mijn leed noch als steen en
been een vlinder of vogel.


Bevroren in de luwte van de leemte
vouw ik devoot mijn gemankeerde
handen, maar tot welke prijs?


In den beginne was het Woord, maar
eerder de stilte die ik in mij meedraag
naar het ongewisse van mijn
aarzelen-



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zaterdag 2 januari 2016



 

No comments: