Tuesday, May 14, 2019

HARTSTOCHTELIJK

Hartstochtelijk
Voor mijn liefste Conny Lahnstein


Hoe buiten zinnen de hunkerende liefde ook, het lichaam
verlangde zielsveel wat de geest met passie beoogde,
hier, in het nu van alledag. De zon scheen als nooit
tevoren, jij was duidelijker aanwezig dan gedacht,

maar in de nacht kuste ik je tederzacht, verhield ik
mij tot jou als een oplaaiend vuur, een onwaarachtige
belofte die lente inhield. Waarom toch te schuilen
nu ik dichterbij was dan de sterren en de maan

die hun edele naam schitterden? Ik walste een tango,
ik bedacht mijn gespelde letters, maakte ons niet langer
eenzaam met ons twee. Jij gehoorzaamde gedwee

en ik volgde jou in je voetspoor naar een gelukzalig
later. Vanwaar nog bittere tranen gegoten nu wij met
elkaar uiteindelijk wisten wie wij waren? – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
dinsdag 14 mei 2019

No comments: