Sunday, May 19, 2019

VERONDERSTEL

VERONDERSTEL
Voor mijn liefste Conny Lahnstein


Veronderstel dat ik alle wijsheid in pacht had, wat dan? 
Neem de vlucht van een zweefvlieg waarin hij zijn positie 
tot stilstand bepaalde, neem de groei van een plant
waarmee hij zijn uiteindelijke vraag bewerkstelligde.

Zijn wij dan zelf toevalligerwijs tot stand gekomen,
het antwoord gehuisvest in een willekeurig vandaag?
Ik ken de lessen van de liefde, maar verbaas mij
telkens weer. Vanwaar weet ik je dan zo zeker?

Ik kan beweren wat ik wil, maar waarom ben jij nu hier,
daar waar ik verblijf, zo duidelijk aanwezig? Ach, wat als
wij eens het leven konden begrijpen zonder het te
willen bevatten, zonder enig oordeel? – 


Elbert Gonggrijp,
bankje achtertuin,
Egmond aan den Hoef,
zondag 19 mei 2019

No comments: