Saturday, May 04, 2019

MIJN GELIEFDE

Mijn geliefde
Een reis naar wat hartstocht werkelijk inhoudt – 


Door alle tijden heen – hoe zeg je dat precies, mijn lief? – vond
ik de ochtend terug zoals ik haar beoogde. Wat eens somber
van gedaante tranen vergoot en hagel striemde tegen de wind
in vervaagde in overgoten zonlicht.

Ja, ik overwoog nog immer de doden met vlag en wimpel,
maar jij week niet van mijn zijde – een desmoiselle van de
zachte pianoklanken waarbij zich lichtjes de zon filterde 
– alsof het nooit anders was geweest – herinner je mij,

het kleine kind dat wij koesteren. Heel dichtbij geleken, het
haar grijzer, maar in volle lokken. Voorzichtig de trappen
afgedaald op weg naar het ontbijt – het brood, de koffie,
het algeheel genoegen dat vredig op ons wachtte.

Hoezo, ons ongelukkig wanen? Alles staat klaar om met ons
samen, jij en ik – een oogwenk, een gebaar. De wereld weer
volledig open, nog alles mogelijk, zoals een kus, als was het
voor eeuwig het meest zuivere ogenblik – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
zaterdag 4 mei 2019

No comments: