Monday, September 19, 2016

IMPASSE

IMPASSE


Daaruit, vanuit, vanwege, iets, voorbij. Ik kneed je, weeg je,
twijfel je, zorgvuldig, afgemeten, nu, nu de nacht. Ik lees
je, titel voor titel, hoor je, tast je af. Of je eerder of eender.
Helder in beeltenis, ergens een verhaal.

Op het puntje van mijn tong, tussen vergeten bladzijden,
in verloren gegane gedachten, flarden van een stem, in
het stof, een oude taal. In het leven of in het sterven.
Bevroren gestalten, vermoede gedaanten.

Het is kalm, het is zacht, zo achteraf als liefde. Zo nabij
als aandachtige handen, maar zo gesloten als ogen, zo
veraf als jouw lichaam, bloed, aarde, hemel, as. Waar
stroomt water, nu je?

In tuinen kan ik dwalen, maar de herfst en de kilte.
Geen enkele vlinder, geen bij, geen vogel. Er heerst
stilte, maar in hoeverre. Het gist zich, zoals ik nu.
Ik noem het zodra ik het weet.

Ik kan telkens een begin, maar
zo leeg in alles wat zich aan
mij herinnert –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  maandag 19 september 2016
Fotografe @ Rudine Coray " Stilte "


No comments: