Thursday, September 29, 2016

NERGENS ANDERS

NERGENS ANDERS


Had gezien wat ik je had willen laten zien. Daar waar ik zit,
zat, heb gezeten. Niets verandert in zomaar niets, wat zich
stil heeft gezet, verandert altijd in beweging. Een ogenblik
dat je pas door hebt als het is verdwenen.

Iets lijkt te worden willen vergeten, als je niet doorhad dat
het al die tijd voor je bestond. Zodra je het zoekt, zocht,
had gevonden, bestaat het pas als je het met rust had
gelaten. Er naast gegrepen indien je ernaar grijpt.

Wie wil er geluk, nu het net naast je deur, nu het zopas
nog present altijd net weer even anders is? Het heeft van
zichzelf geen haast, desondanks de wind en de regen,
mits het sterven en het leven. Een waar stilleven als

je beseft dat het weer over gaat. Mocht het zo zijn dat
ik mijzelf geen vraag oversla, dan zonder het besef dat
ik het antwoord ken. Alles bestaat voorbij droevenis

of vreugde. Wat ik eraan beleef zit er altijd naast.

Of het nu in het volle licht of in het volstrekte duister.
Niets verandert in zomaar iets, niets vindt zomaar geluk
of je het nu leegte noemt of stilte. Had jij maar gezien
wat ik zag. Zou je het dan blijven zoeken? –



Elbert Gonggrijp,  tuin Egmond aan den Hoef, 
donderdag 29 september 2016
Foto @ Conny Lahnstein,  Egmond aan den Hoef,  6 september 2016





No comments: