Saturday, December 03, 2016

INTERSTELLAIR

INTERSTELLAIR
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Veranderbaar “


Wie draait om wat – de kwal snoert zich af van de
familiaire streng, de Melkweg toont zich maar ten
dele, alles zoekt zijn vortex. We doen eender als je
de gevolgen weet te overzien.

De Kolibri vliegt sneller dan het geluid, maar
staat stil ter overweging van zijn liefde voor die
ene bloem. Ik beleef de evolutie van je huid,
ontrafel de puzzelstukjes van het minnen.

Hoe goed kende ik je werkelijke wezen nu je zoveel
dichterbij dan hier? Alles laat zich uiteindelijk lezen.
Waar begon ooit ons alfabet? Ik ben vergeten hoe
ik ooit ontstond, het eerste prevelen.

De golven beweren zich telkens meer, een eendere
kus, een andere kust. Het zout in mijn bloed kreeg
voeten om een doel te bedoelen, droger dan water.

Hoe ik op toeval zinspeelde. Er valt tijd te
verkwisten in ouder worden, in het steeds
strammer en stijver volwassen worden.

De spin kent de wetten van zijn draad en
voltooid telkens haar onvolmaakte web
tegen elke schending in. De prooi
bungelend na het tegenspartelen.

O mijn Betelgeuze – hoelang mijn
Orion duren mag nu het bijna
wintert –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zaterdag 3 december 2016
Foto New Scientist " Gedeelte Andromeda nevel "





No comments: