Thursday, December 01, 2016

KALLA VITA

Kalla Vita *
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Die nacht “


Zo heeft mijn dag zich bedoeld – niets om
naar te luisteren, niets om het even – waarom
die ene boom daar staat zonder iets mede
te delen, daar staat waar hij staat.

Welke kleur dragen deze onmetelijk lange
uren die ik aan dreig te vangen – het is leger
dan ik met mijn begrijpen tot een zeker
doel kan doen bewegen.

Er zou van alles en het gebeurt ooit als je
het je eigen maakt – dat staat vast, ook als
je handen vergeten ernaar te handelen.
Een Waterlelie duikt onder, een traag
verlangzaamd verdwijnen.

Koud en bedaard – duidelijk die ene herfst
die geleidelijk zijn laatste adem uitblaast
– wat zal ik als ik wist wie ik mijzelf hierin
mocht bedenken –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  donderdag 1 december 2016
 (* “ Kalla Vita “ naar CD van Zweedse singer/songwriter Skator = Koud wit)

Schilderij @ Peter Paul Hattinga - La Sucrerie - Borinage(1994)
Skator live " Vita Kalla "






No comments: