Sunday, December 04, 2016

WETTEN

WETTEN


Hoeveel met hoe weinig ik nog kan zeggen – heb te
zeggen dat ik leef, besta bij die enkele reden dat ik
liefheb wat bestaat, enkel bij die reden, enkel
bij die twijfel, de aarzeling van het eenvoudig
willen, kunnen begrijpen.

Een donkere spiegel – een bevriezende vijver – en
wat daarachter, wat daarna. De exacte woorden
voor wie ik ben, voor wat ik ben – ze betekenen
zoveel, zo weinig als niets, zoveel als weinig – het
ligt er voor het oprapen, maar dan nog.

De nacht zou voor slapen zijn bedoeld – ik leef
er mijn laatste gedachten – alles heeft zijn tijd, kent
nog de tijd. Niets zal veranderen als ik er niet ben,
alles verandert zolang ik het juiste voor jou
bedoel, het juiste heb bedoeld.

Hoezo dood – zelfs in de winter wil nog van alles,
maar verborgen in de knop, in deze zwarte
aarde, daar waar ik sta – zolang ik erin blijf
geloven – liefste.


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 4 december 2016
Fotograaf onbekend " Frozen water "





No comments: