Thursday, February 15, 2018

DE FOTOGRAAF

De fotograaf
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ En de dichter en de dichter “
Muziek Philip Glass – The Photographer


Trend en model. De kwetsbaarheid tussen naakt, een hand, een
lichaam. De tijd zwart-wit bepaald maakt haar kunstig een bevroren
melodie. De tijd maakt haar tot censuur, een wanhoopsgebaar.

Iedereen kan leren kijken, maar nooit naar eer en geweten zo
mooi. In een fractie van seconde heet je de ultieme vrouw, soms
gebeur je om je buiten het beeld te vervolmaken.

Gezien in tranen, gezien in barensnood, de onvermijdelijke pose.
Ik had je het liefst nog dichterbij, maar het lot schikte je anders.
Buiten haat en nijd besta je terdege, kan ik niet om je heen,

besta je omdat ik je niet vermijd. De camera de liefde doen
bedrijven. Kijken naar het kijken totdat ik je schoot. Een wezenlijke
droom, een dramatisch zwijgen, een schrijnende jammerklacht.

De kracht van het zachte blijkt overeind gebleken. Wie zeg je
ben je, hoe is je uiteindelijke naam. Het had elke willekeurige
plaats. Maar ik houd je foto tegen het licht.

Een beweging die verstarde, eerder onzichtbaar
was. Ik heb je immers haarscherp ontwikkeld om
vrij te zijn zodra ik je definitief verstilde? –


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
donderdag 15 februari 2018
Foto's @ Man Ray

Glass Tears

Violin de Ingres

Negro y Blanco



No comments: