Thursday, February 22, 2018

VIRTUEEL

VIRTUEEL
Huis der Letteren
Onderwerp “ Nieuw “


Wat je in mij tevoorschijn haalde – de trage Taxuskever, de
scheur in het behang, de glinstering op je nylons. Ik was het
ontdekken niet bang. Je speelde het meisje van het onverholen
fatsoen dat mij vroeg de dingen over te doen zolang ze zich
niet lieten voorspellen.

Je kon aan de wereld wel zien hoe groen ze was. Steen op
steen bleef ze intact. Ik stierf van ouderdom en ontpopte in mijn
cocon een ander personage, kleiner en verfijnder van aard.
Er moest een kind aan te pas komen om te beseffen
hoeveel waard het was.

De takken opzij te schuiven en krijgertje te spelen met het
veranderde perspectief. Het diefje met verlos. De meetlat het
succes dat de groei vertaalde. Terwijl de sterren de Melkweg
bepaalden, lichtjaren ver weg. Wat werkelijk geboren werd
stierf nog voor het oog het aanschouwde –


Elbert Gonggrijp, 

Egmond aan den Hoef,
donderdag 22 februari 2018

No comments: