Monday, May 15, 2017

BEZINNEN

BEZINNEN
Aantekeningen
Geïnspireerd door uitspraken van ELfie De Clercq



Dit leven is te groot. Het wil een ellenlang verhaal van oorlog,
ellende en dood. Ik sluit de deur achter mij dicht, ook al had je binnen
willen komen. Geluk is gevaarlijk als het een ziekte is, maar laat ik eraan
lijden. De angst die rondom mij heerst doet vergeten dat er meer
is dan een heel leven om mij in te doen vergissen.

Ik zet de puntjes op de “ i “ om houvast te bewaren. In iets te
blijven geloven. Het wil vrijuit stromen, het verlangt blauwe lucht
en lente, wil de ziel vrijwaren van regie, dwang en doem. Hoe
groot of klein mijn zorgen ook.

Niets blijft hetzelfde als ik mijn weg bewandel. Geluk is gevaarlijk,
zeker. Het beroept zich vaak op tegenstand, argwaan en verdomd
veel risico. Maar het staat op zich, je vindt het zomaar. Zodra je het
ziet, zegt, dit is het, dit, hier waar ik het niet eerder wist –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  maandag 15 mei 2017
Foto Elbert Gonggrijp,  Dagkoekoeksbloem in eigen tuin,  15-05-17




No comments: