Saturday, May 27, 2017

OBJECT TROUVÉ

OBJECT TROUVÉ
Bij de dood van een jonge Koolmees


Ik had je weg willen kijken. Genoeg is maar genoeg. Ik
ga zo stoppen met wat ik voelde. De tuin ademde zwaar
van het alsmaar blijven liggen, een hevig verlangen
naar wind. Het werd een drama, een object trouvé.

De kat had de vogel meesterlijk gegrepen, terloops,
vanuit de hoogste takken klonken kreten, voordat zij zich
verstomden, het insect nog in de bek. Een roofdier jonglerend
met zijn prooi, maar zo dood als honger suggereerde.

Ik had ervan weg willen kijken. Genoeg is wel genoeg. Ik
wilde stoppen wat ik voelde. De tuin ademde zwaar naar drama,
van alsmaar blijven liggen, een hevig verlangen naar wind.
Er heerst nu hang naar angst en achterdocht onder
het open theater van het gebladerte.

De zomer een onhelspellend groeien
tot het kroos broos en wankel uitvliegt.
Om het je pijnlijk te doen gissen naar
elk meedogenloos waarom –



Elbert Gonggrijp,  tuin Egmond aan den Hoef,  zaterdag 27 mei 2017
Fotograaf @ Piet Schellekens - dood jong Koolmeesje









No comments: