Thursday, May 04, 2017

ILLUSTER

ILLUSTER
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Al te voorbarig “


Is dit wat ik je verlangde, is dit wat zij mij werkelijk zei – vanuit stilstand het
leven te beseffen, achterom gekeken al net zo goed als voorbij. Dit ben ik, maar misschien. Een eerste Dwergvleermuis scherend langs het duister, zoveel
meer dan de Duivel en de dood.

Het kleine kind met de grote vragende ogen van het herhaaldelijk geboren
worden – vind mij nu, vind mij straks, vind mij morgen. De weelderige bloesem
in haar verdorren, veelvuldig in de straten, een bruidskleed in het versterven,
zo onmachtig in het verval, gebroken nog voor zij waarachtig sprankelde.

Kun jij jezelf voorspellen, pak jij je die rode draad die Ariadne dreigde te
vergeten, zodat jij achteromgekeken geen naam meer had. Ik spin garen bij
die gedachte dat ik zopas nog elders was, waar jij mij tevergeefs vermoedde.
De Gierzwaluw ijlings in haarspeldbochten.

Van grotere hoogte gekomen voor
een pertinent warmer voorjaar –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  donderdag 4 mei 2017
Fotograaf onbekend, een kosmische Japanse Kers, vanuit de ruimtevaart opgekweekt tot een boom in 5 jaar tijd(Bron: FAQT, een wetenschappelijk magazine)


No comments: