Sunday, November 18, 2018

ABSOLUUT

Absoluut
Na bestudering dichter Dèr Mouw
aanhanger van Brahmanisme


Het dimlicht van een oud gisteren – verschraalde, pijnlijk
nauwkeurige luchten – aambeeldvormige wolken, jouw bevroren
glimlach – hoe vergankelijk, hoe tijdloos de in-  en uitademende
mens, golven gelijk beukend op de weerbarstige kust,
ontzagwekkend, herhaaldelijk, schier eindeloos.

Hoezeer por ik sintels op, stook ik het innerlijk vuur terwijl
de merel niet meer zingt, een nieuwe dag zich ontworstelt aan
de duisternis – het ontwaken, schemerige takken uitgestrekt
naar een onpeilbaar heden – het is eeuwig en kortstondig
mijzelf – een tasten wie ik werkelijk ben.

Er gebeurt mij de wereld, er gebeurt mij niets. Het verlangen
spoelt aan op het verlaten strand waar de argwanende meeuwen
azen op wat er van gading is. Een krab, een vis, maar zo
dood als het leven later. Geen houdbaarheidsdatum,
enkel zeker ongewis –



Gedicht + Foto's Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
maandag 19 november 2018



No comments: