Monday, November 19, 2018

TWEELEDIG

Tweeledig
Voor de liefste


Een filosofie, maar uit eigen hand houdt slechts stand als zij
doorleefd en al in alles één hetzelfde is. Ik zie haar waar zij zich
aan mij opdringt, duisternis en licht, leven en dood,
de kleurrijke seizoenen.

Zij voltooit zich in één ademtocht. Ik hoef niet te zoeken waar
ik ooit eerder zocht, zij heft oorzaak en gevolg op, verguist
het causaal verband. Waar was jij ooit vannacht als je ik je
achterstevoren beredeneerde?

Alsof de tijd al voor je had gekozen. Het grote in het kleine,
het kleine in het grote. Op het scherpst van de snede groeit
de verwondering, een kind eigen. Wat heb ik van jou nu
te beweren? Je bent zo nu, soms en altijd.

Jij bent zo ongelooflijk nu. In de schemer ontwaakt het
besef dat wij werkelijk bestaan, maar zondermeer. Ik hoef
het je niet uit te leggen. Ik klink in jouw ogen en oren
een nieuw lied als herboren –




Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
dinsdag 20 november 2018

No comments: