Wednesday, September 24, 2014

Alsof geluk

ALSOF GELUK
Voor Conny
N.a.v. de dierenverhalen van Toon Tellegen,
De mier en de eekhoorn over geluk.


Het kent niet de maat van zuiver meten, zoekt
nooit een rusteloze dag. Ik kan er geen vinger
achter krijgen, maar jij lachte, alsof geluk.
Het waren de kleine dingen achter de zon,
het zei genoeg.

De ekster en de gaai vergaren het seizoen
en de eekhoorn vergeet al net zoveel. Ik heb
mijzelf jou verrast. Het was vinden op het
eerste gezicht wie ik alras giste. Jij was het
en daarom de gehele wereld.

Kan alles groter dan mooier? Als ik jou
overdenk dan moet dit echte triestheid zijn,
beter was er niet te krijgen. Het was een
kwestie van overdrijven om vanuit leegte
geluk te ondermijnen. Ik heb wat ik had,
nooit voorbij een horizon werkelijk te
zullen missen.

Daar weet niets zich iemand. Ik herinner je,
je staat naast me. Als de lucht betrekt en de
regen, de nacht de dag weer tegenhoudt,
wij de uiteindelijke gordijnen –


Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  woensdag 24 september 2014









No comments: