Thursday, September 11, 2014

Sightseeing


SIGHTSEEING
Thema “ Op reis “, 
Open Monumentendag Alkmaar 2014
 
Je zou ergens anders kunnen zijn waar ik je vergeet. Het heeft zich
oude stegen aangemeten, vroeger tijden doorkruist. Waar was het
doel, het mogelijke antwoord naar meer? Het woonde achter
onwaarschijnlijke deuren. Mocht het je mogelijk welkom
heten, dan nooit nu. Wij moesten nog, kwamen pas
van elders.

 
Met open ogen wil ik mijzelf leren kijken waarnaar. Het is een
reis op zich, een aan te willen komen waar het uiteindelijk
allemaal om begon. Het moet geschiedenis zijn geweest, de
verweerde gladde kasseien, de geur van weeë vis.
Voorzichtige was op de bleek, gerijpte kazen op
het Waagplein. De touwenslagerijen.
 
 
Ik kan mij hier niet afspiegelen wat ik weet. Er is geen weg
terug, men at, men vrijde, men had de kerk en hel te vrezen.
Het is erger te vermoeden dan het nooit te zullen kennen.
Ik sta op het Bolwerk mijzelf te beweren. Zal ik mijzelf
bevechten? Zijn er de daadwerkelijke sporen terug?
 
 
De beduimelde kaarten van weleer vragen de uiteindelijke
weg, gissen de welbekende plek, een oude anekdote.
Wie vertelt dit na? De dood heeft lang en breed
begraven waar de huizen en de straten. Waar het
paard en wagen, de stront, de eeuwige mussen?

 
Het is een voortdurend gissen. We zijn zoveel herkomst,
Wij moeten steeds verder, er is geen keuze, alles is al zover
achter de rug. Wij komen steeds te laat, wij hebben zoveel
te vergeten wie wij aanvankelijk waren.

Er is de reis, zij begon. Men legde ooit de eerste steen.
Wij stonden op en gingen onze uiteindelijke weg. Ik
sta voor het stoplicht en wacht mij een onzekere
toekomst –
 

 
Elbert Gonggrijp,  Heerhugowaard,  donderdag 11 september 2014
 




 

No comments: