Friday, September 12, 2014

Evangelie

EVANGELIE
Monumentendag 2014 Thema “  Op reis “ te Alkmaar



Ons heden ons dagelijks brood, zuivel op
zuivel voor de duivel. Wie niet in God gelooft
kan niet straffeloos. Of heeft het menselijk
respijt. Een strenge predestinatie van hemel
of hel, naast het ruimdenkend humaan.

Ik heb mijzelf zoveel godsgeloven, ik zocht
het in de spraakmakende filosofen. Hier
was de vrijplaats voor al wat achterwege
moest en op de vlucht. Hier wilde een
natie groots en wereldwijd.

Ik was een arme sloeber, ik vreesde het
schavot. Ik hongerde. De kerkbanken
moesten vol. Zij bleven hard en geduldig,
want ik moest. Ik was mij vergeving
verschuldigd, ik was mijn nederige
komaf. Ik kon niet anders.

Het bidden hielp mij nooit genoeg. Het was
mijn reis, ik wilde naar een toekomst toe
waarin ik werkelijk leefde.  Maar het galmde,
sloeg dreunend de grote deuren dicht. De
goegemeente zweeg onder de loodzware
preken.

Ik wilde ergens naar toe. Maar mijn respectabele
leeftijd verhinderde mij om te zien. Ik had
gelukkig kunnen zijn bij wijze van spreken.
Ik had geen enkele keus mijn voetstap
te kiezen dan op die ene Dag des Heeren
Er was vrijheid als je wist voor wie –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  vrijdag 12 september 2014



     

No comments: