Thursday, September 18, 2014

Veronderstel

Veronderstel
KNNV excursie “ De Schoorlse Duinen “


Veronderstel: het had een reden. Een  
daadwerkelijk besef, een zeldzaam 
fenomeen. Het bestond, maar met 
een uiterste vorm van houdbaarheid.

Je zag het aan de stelen en de hoeden. 
Zij vermolmden. Er was droogte, er was 
een onafwendbaar te laat. De paddestoel
verschraald tot een duidelijk vergissen.

Dit beeld wil zorgvuldig, het leert mij van 
soort tot soort te kijken, aandachtig op de 
tast. Het veelvuldige ritueel van het willen
onderscheiden.  

Ik kan begrijpen wat ik weet, maar het
zwijgt. De dennen, de varens en het mos,
de zielsblauwe lucht. Het wil bestaan, het
heeft zonlicht achter de rug.

De stugge naalden, de stroeve stammen, de
de norse fronsende geluiden vragen heimwee.
Ik zou hier thuis, maar mijn voeten zoeken
haast. Er moet zand, de aanstondse duinen.

Veronderstel: ik klim, ik bezie wat ik leefde,
ik vervolg mijn uiteindelijke weg. Waar ben
jij als ik mij beslis? De herfst aarzelt, maar
beaamt mijn daden terdege –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  woensdag 17 september 2014    






No comments: