Friday, January 11, 2019

AL WAT IK ERVAN WILDE

Al wat ik ervan wildeCitaat uit Rutger Kopland
‘ De kunst van het doodgaan ‘


Is dit dan het land waarvan hij later beaamde
er thuis te zullen komen? In die godvergeten stilte
de aanhoudende goederentreinen te zullen horen
waarmee ook hij zou worden meegenomen?

“ Ik hoop dat dit het is want ik ben bang
dat het anders zal zijn “ Ondertussen groeide
het gras de weg oneindig veel korter.

We zouden de kaart moeten verlaten om te zien
dat de wereld de kaart had verlaten. Regen en wind
zouden wij worden. De liefde kreeg een lichaam als 
je voorgoed was weggegaan, ik heb het terug
gevonden briefje nogmaals stuk moeten lezen.

Alsof ik die taal nog verstond. We waren oud
en grijs geworden, waren niet bij machte het tij
nog te keren. De zee een almachtige zee die
wij allang niet meer schenen te horen – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
vrijdag 11 januari 2019 

No comments: