Wednesday, January 23, 2019

DE DAGELIJKSE DINGEN

De dagelijkse dingen


Kijk naar buiten, luister naar de geluiden, wacht tot het duister
geweken is, vergeet de afwas, zie hoe alles van liefde spreekt. Nog 
moet ik zeggen hoe dit – het brood op het aanrecht, het mes en 
de boter, de kat in de kamer, iets moet nog wakker worden,
iets moet nog iets in mij.

Er is muziek die van lang geleden, er verstrijkt tijd dichterbij
dan ik lezen kan, dichterbij dan ik mij vergissen mag. De koffie
smaakt net als vroeger naar heden. Hoe zou het zijn nu om
mijzelf terug te vinden als ik mij hier zo dikwijls vergeet, 
nu de dingen op een rijtje het stille ontwaken nabij? 

Jij? Maar jij bent er niet, terwijl ik je in het dagelijkse ontbeer.
Keer op keer, het bestek, de thermoskan, de schillen in de vuilisbak. 
Nog geen zicht voorbij de duisternis dan enkel wat altijd van
zichzelf zo overig geworden is –   


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan Zee,
donderdag 24 januari 2019 







No comments: