Wednesday, January 23, 2019

ELLY DE WAARD - MENING OVER DICHTBUNDEL ' BIJ BENADERING MISSCHIEN DIT '

Mening dichtbundel ‘ Bij benadering misschien dit ‘ – Elly de Waard

Woensdag 23 januari 2018 14:20 uur per e-mail 

Lieve Elbert,

Het heeft een tijdje geduurd voor ik je bundel ter hand kon nemen.
Emily Dickinsons poëzie en eigen nieuwe gedichten namen in die maanden al mijn aandacht in beslag.

Sinds een paar dagen ben ik echter eindelijk in jouw bundel aan het lezen. Dat is een boeiende en ook zeer wisselende ervaring.
Het kost altijd even tijd om in jouw speciale idioom te komen, je syntactische idioom wil ik daarmee zeggen. Je toonaard en ritme zijn die van een dichter die mij helemaal aanstaat. 
Dat heb ik eigenlijk maar met weinig dichters. Tomas Tranströmer is er zo een. Bepaald niet de minste!
Overigens zorgt de specifieke zinsconstructie die je hanteert ook voor aan het geniale grenzen rakende hoogtepunten! En die schud je ogenschijnlijk gewoon uit je mouw!

In wat je neerschrijft kan ik wisselende dingen lezen. Zelfs de ene dag iets anders dan de volgende dag.
Het meest geniet ik van die gedichten, die een vast onderwerp betreffen: de geliefde, de herinnering aan de moeder.
In de meer abstracte verzen dringen de herhalingen (hoeveel keer het woord ‘leegte’?) zich meer op.

Je bent een ‘echte dichter’ Elbert. Voor Chris van Geel en mij was dat het soort dat het kenmerk van het ware droeg. Lang niet alle dichters zijn dat. Meer niet dan wel.

Voorlopig lees ik verder in je bundel.

Hartelijke groet, collega!

No comments: