Saturday, January 10, 2015

PREPARATIONS FOR A JOURNEY

PREPARATIONS FOR A JOURNEY
Voor mijn liefste Conny

Autobiografisch gedicht n.a.v muziek David Sylvian

I.

Er was een ooit oorspronkelijker jij. Het had geen
adem, het was een suggestie, het had nog niets voor
ogen. Het was zo onstoffelijk waar, je gebeurde, maar
waarom. Ik zocht je, ik had je niet in de gaten.

II.

Je was er, je leefde mijn geheugen. Ik schetste je,
ik verwezenlijkte je, ik creëerde je, maakte je tot
drieluik. Ik schilderde je, plakte je tot collages aan
elkaar. Hier begon je, hier bestond je. Ik hoefde je
niets anders dan je te verzinnen.

III.

Ik nam je mee naar binnen, maar was je nooit
gewaar. Je was een reis van jaren, ik was je ooit
begonnen, je was zoveel meer, je was mijn kern,
maar had nog niet de woorden.

IV.

 Je rook naar specerijen, je was mijn wierook en
mirre, jij was de diepere betekenis van het
bestaan. Ergens moet jij zijn ontstaan, maar
bij een heldere dag, een donkere nacht.

V.

Jij was als muziek, als sijpelend licht, als golvend
water, vochtige aarde. Je was een kiem voor later,
klaterende kinderstemmen zonder taal of teken,
een herkenbaar jij voor misschien.

VI.

In jou herkende ik jou, de reis die ik beëindig. Jij bent
er, jij bent mijn Graal, ik kan jou uiteindelijk als nieuw.
Er hoeft niets gevonden, er hoeft niets gezocht. Het
kreeg een gezicht en gekende woorden.

VII.

Jij was er al alsof nooit anders. Nooit meer
oostwaarts, nooit meer op reis maar
een te blijven zolang –



Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  zaterdag 10 januari 2015













No comments: