Thursday, December 14, 2017

PSALM

PSALM
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Alledaags “


De vrede mompelt droef het deuntje winter.
Ik vergat hoe wezenlijk dat klonk. Het laat zich
beluisteren  zoals het er lag, doods en drassig,
een landschap vol plassen en verzopen gras.

Er is niets triester dan dit voorval, het is
stokoud en houdt van heel veel regen. Zoals
jij bestond voor mij was jij niet over te
doen, moest jij zo goed als voorbij.

Geduld leert het te lezen. Kil en zwaarmoedig
de Godsgruwelijke gedachte. Het herinnert aan
vrome bedachtzame liederen, de Psalmen en
het verdomde pepermuntje.

Buiten graaien inktzwarte bomen
naar lucht. Hoe dikwijls had ik je beter
voor ogen. Niemand heeft weet van
wat ik je schreef voor jij mij kende –



Elbert Gonggrip,
Egmond aan den Hoef,
donderdag 14 december 2017 


Foto @ Marleen Brauers - Natte weilanden

2 comments:

Stanislaus Jaworski said...

Prachtige foto en bijbels gedicht

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Dank je wel Stanislaus. Dit was een gedicht van vallen en opstaan waarbij ik tegen mijn zin in woorden moest schrappen. Geïnspireerd door de Cd " Geluiden van het Noorden " met de gedichten van Rutger Kopland en met de bundels van Elly de Waard, Herman de Coninck en Esther Jansma naast mij. Ik verkeerde dus in goed gezelschap... :)