Thursday, December 21, 2017

UNCOMPLICATED

Uncomplicated
Ontstaan uit teksten
Elvis Costello en
Rutger Kopland


Wanneer je denkt dat je hebt gehad, dit is pas het
begin. Hoe ongecompliceerd had je het gedacht nu
de werkelijkheid nog moet? Het fruit op de schaal,
de lampen aan. De winter in het vooruitzicht.

Het is vroeger later dan je had gedacht. Ik hoop
dat je gelukkig bent nu je slaapt. Je had het druk gehad
vandaag. Mist onttrekt elk zicht, straks is de straat
van ons, straks wil het feest en geluk.

Zo gaat het dus. Ik hoop dat je gelukkig bent nu.
Zelfs toen je mij nog moest, toen je nog van niemand
was geweest. Ik wilde je, ik wilde je zo graag. Het
doet pijn om jou voortdurend te verlangen.

Ik ben bang. Maar het boek, de tafel, het brood, het
bed. Het geluk een ijverige poging om te zeggen wat
je ermee bedoelde. Om in te wonen terwijl het huis
ademt van de zeer oude dagelijkse dingen –


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
donderdag 21 december 2017









No comments: