Friday, January 05, 2018

VERSTILLING

Verstilling
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Stilleven “


Waar raakt beweging aan verstilling, vanuit alles
winter, vanwege alles regen, grauwheid, kou – wat zij
ook mogen beweren in hun gedichten de betweterige
dichters, de predikers van lieftallige romances,
het vergeten principe van liefde.

Het murmelt zachte woordjes, het braakt ijdele
frasen, het declameert holle vaten, rapt en slamt, dingt
naar hoge prijzen, naar eerbewijzen. Waar blijven de
zoete klanken van winterjasmijn en winterprunus,
ijsnaalden, wilde zwanen, kraanvogel, hazelaar?

Een boom rekt zich uit en de lucht oogt sloom.
Het water spiegelt het mysterie van water en ik
onthaast mij een nieuwe dag. Ik schreef zonder
onderbreking de noodzaak naar mij  toe als ik
God mocht weten hoe –


Elbert Gonggrijp, 

Egmond aan den Hoef,
vrijdag 5 januari 2018
afbeelding: handgeschreven manuscript uit de 13e eeuw


No comments: