Friday, October 14, 2016

ALERT



ALERT
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Wereldbeeld “
Metafoor

Ik moet leren worden wie ik ben, veertjes dons naar
vlucht geordend. Ik moet, maar ik zit op de grond, Ik
wil, maar aarzel mijn toekomst tegemoet.

Zo gaat het op alle fronten: het wil massaal aan het
ooft, het wil gezamenlijk aan de dood ontkomen.
In zwermen, in duizelingwekkend getal.

Dubbel en dwars door elkaar heen geregen. Zo is het
om het even. Er is geen wet om te kunnen doorgronden
hoe het tot potsierlijke patronen komt.

Noem het het instinct van overleven. Wie de rijpe
vruchten weet te vreten,  zal oogsten, wie de jager
niet bijkans in de smiezen heeft, verliest het rap.

Wie denkt te ontkomen, zit te dagdromen, valt
buiten elk kader, wordt krakkemikkig en oud
nog voordat hij het beseft. Hulpeloos en boos.

Nog voor je het in de gaten krijgt
hoezeer het jou beseft, nog voor
je op tijd. Waarom die
priemende blik alsof ik –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  vrijdag 14 oktober 2016
Schilderij @ Jan Mankes(1889-1920) - " Jonge Spreeuw "







No comments: