Wednesday, October 26, 2016

HOEZO -

HOEZO –
Naar portret van schilderes Hanneke Naterop
“ Contemplation “


Indringend alsof je niet het recht hebt. Wat heb ik hier van 
je op aan, hoever dan te gaan, spiedend met je blik, vertik jij 
het of ik? Ik ben in alles kwetsbaarder dan ik oog, op
het oog lijk ik groter dan ik broos.

Ik oog boos, een voorzichtige vraag, bijna vaag of in de
schaduw en het licht een clair-obscur. Mocht ik gaan op den 
duur,  dan is het niet aan het uur. Ik verzet mij zo dergelijk
tegen de tijd, wat wil je dat ik doe, wat vraag je mij 
te doen?

Ik ben jong, ik kan alles mijzelf nog worden wie ik ben, maar 
laat me, laat me, hier, gevangen in het portret, kortstondig zijn
van besef. Ik was er al zoveel eerder zoveel dan nu, ik wil dat 
je me later zal laten gaan, ook al heb je mij nu voor een 
eeuwigheid verstild.

Vanwaar dat ik steeds naar jou, dat jij reeds naar 
mij, wij elkaar voortdurend hebben aangekeken
en verzwegen? Ik wens dat je mij dit zegt,
al was het voor dit ene ogenblik –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 26 oktober 2016
Portret @ Hanneke Naterop " Contemplation "



No comments: