Thursday, October 13, 2016

DENDROLOGISCH

DENDROLOGISCH


Als ik mijzelf als boom aanschouw, wil hij in
beweging, elk kijken anders, elk jaargetij als
nieuw. In de rondte herinnert hij mij steeds
meerdere gezichten. Of hij droevig is of blij,
de vingers strekken naar hoger.

Heb je gezien hoe anders je keek, toen hij
zichzelf telkens een andere gestalte aanmat,
licht en schaduw mettertijd verruilde? Hij
overleeft waar wij ons altijd achter zullen
laten, hij is ons wie hij was.

Waar kwam je vandaan toen ik je voor
het eerst verstilde? Waar ben je gebleven,
nu niets meer van je fluistert? Ergens moet
ik mij toch bevinden nu in alles mijn vragen
niet langer van belang –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  vrijdag 14 oktober 2016
Schilderij @ Piet Mondriaan " Bloeiende Appelboom "


No comments: