Saturday, October 15, 2016

TERZIJDE

TERZIJDE
Naar een foto van Izaak Slagt
Model CoCo Roes

Nog voor je iets zei, nog voor je het had uitgesproken. De
hand wil, maar waarvan, hoe waar. Het gebaar staakt
even halverwege. Ik kan langer zwijgen dan de
vergeten gedachte.

Ik kan het lijf, de lijn strak omspannen. In licht gevangen,
maar zo onmogelijk, zo gesloten als ik nu. Voorbij elke
twijfel, zelfs het aarzelen dat ik, nu ik.

Waartoe neig je, zwijg je, voel je? Het beknelt, het is er
bijna niet, een cocon die later ontpopt, maar een
raadsel. Stellig en hard, maar zo nergens.

Indien je het verdiende, dan uit steen gehouwen,
een eendere gestalte bevrijd. Dat het niet meer
langer hoeft. Omdat de tijd is zoals jouw tijd.

Maar je bent dit immers al als ik zo naar je kijk.
Beschamend absent, maar niet van mijn
netvlies te branden. Hoe wil je mij, hoe
wil je mij dat ik je nu schrijf?

Het wil niet, maar het lukt als een vraag.
Wie ben je, nu ik je hier vandaag. Het
blijft, maar in hoeverre?

Ik leg je terzijde,
Ik raap je op.

Blijf of ga,
maar zeg
het –



Elbert Gonggrrijp,  Egmond aan den Hoef,  zaterdag 15 oktober 2016
Fotograaf @ Izaak Slagt, model CoCo Roes
Muziek Lisa Gerrard(Dead Can Dance) - " Sleep "

  

No comments: