Sunday, October 18, 2015

AANLANDIG

AANLANDIG
Na 17 augustus (St. Juttemis)

De barmhartige zee verkwanselt geen ideeen. Wanneer
zij goedgemutst de buien vangt is er vrede voor het
aanhankelijke land, drijft de donder over.

Misschien. Als zij verkilt wil elke bui aanlandig een
tweede maal haar verhaal. Ik verlies mijzelf bij dit
ongeluk verongelijkt eenzelfde taal.

Ik word dieptriest in elke vezel, leg knopen in mijn
vaststaand gemoed. Nergens aan land te komen
dan als een verzopen drenkeling.

Misschien. Maar mijn relaas heeft er voeten naar.
Ik kruip omhoog en zie het al meewarig aan,
geen schipbreuk, geen holle frasen.

Je maintendrai. Ik worstel en kom boven. Zuurzoet.
Ik ben een Veenbes uit verre streken. Vanwaar
het feest niet gedeeld met de merels of de gaaien?

Ik ben een jutter van al deze schone dromen.
Sint Juttemis deert mij niet zolang ik mijn
vrede met je deel.

Zolang de voorraad sterkt, weer of geen weer -


Elbert Gonggrijp.  Heiloo,  zondag 18 oktober 2015








No comments: