Tuesday, October 20, 2015

VERONDERSTEL -

Veronderstelling
Tai Chi voor de geest


Veronderstel dat meester en leerling in
eenzelfde keerkring verkeerden: hij het
antwoord op zijn vraag, hij de vraag
een eender antwoord.

Wie zou ik dan willen wezen vandaag?
Een meeuw, een mens, een zwart gat?

De dingen zijn wat ze zijn, maar hoe
het beleefd is altijd de vraag. Overig
al het gebodene.

Ik beoog een tedere waarneming. Noem
het liefde voor mijn part, maar zelfs dan
is stilte overbodig en oorverdovend.
Waar mijn oor ten ruste te leggen?

Een halszaak of over te breken? Ik
onderbreek je voor mijn repliek. Ik
kijk mijn ogen uit en leg mijzelf
neer op de kust, de onrustige baren.

Een vloedmerk en wat vind je werkelijk?

De ware? –



Elbert Gonggrijp, Heiloo, dinsdag 20 oktober 2015


No comments: