Tuesday, October 27, 2015

CAPTAIN, O CAPTAIN

In alle vroegte staat hij op wacht.
Captain, o Captain hoedt mijn
observeren voor inbraak vol
meeslepende gedachten.

Iemand harkt mijn gedicht aan.
Ik houdt hem voor iemand anders.

Het wordt een bijzondere dag,
prettig aangenaam als U dat wilt.
Alles keert tot zijn lijnenspel
terug.

We zetten koers naar nieuwe
ervaringen. Wat ik mij daarvan
herinner wordt plaatsbepalend.

Het wordt een genoeglijke dag.
Met de wind in de zeilen ken ik
mijzelf de daadwerkelijke
richting en voel mijzelf de
wind in de haren,

proef het zilte nat en weet
wat de schepping mij bedoelde.
Met mijn voeten in het water
vertrouw ik de schipper bij
naam en vind mijn veilige
haven.

Hoe genoeglijk het notuleren
van mijn omstandigheden. Ik
meer alvast af en ga voor
anker.

Of ik weet waarom is enkel
een gezegde zolang ik niet
besef waarom -


Elbert Gonggrijp,  dinsdag 27 oktober 2015

De grote kleine kapitein - Paul Biegel

No comments: