Wednesday, October 21, 2015

Ursura















Ursura
Muziek Wim Mertens


Kan ik deze noten zwijgzaam naar de tijd vertalen 
dat ik noten at, zalm verzamelde als jager? Kende ik 
ondubbelzinnige klanken toe aan deze oervertaling 
van mijn ondubbelzinnig zwijgen?

Iets in mij kende het principe van ontzag op zijn 
achterste benen te staan, een beer die leefde vanuit 
zijn instinctmatige oer.

Onder de klare sterren begaf ik mij voordat ik voorgoed
werd verdreven. Een jonge ijstijd verder. Een beer als
relict voor mijn part. Een residu voor stemmige klanken.


Ik had de voortekenen moeten inzien dat de hemel zich 
vertekende tot een verstaanbaarder muze, in muziek
zich samengevat wilde heten een onbeduidender lyriek.


In alles een ongrijpbare melodie. Gevangen in mystiek, 
maar gevoeld tot in de onderbuik. Uitgehongerd mijn 
verstomd gehuil. Waar de wolven te bedenken, nu
het permafrost is uitgehold? -


Elbert Gonggrijp,  Heiloo,  woensdag 21 oktober 2015


Holenbeer, Ursus Spelaeus,  uitgestorven in de IJstijden door bejaging van de mens?


No comments: