Wednesday, October 21, 2015

IN RETRAITE

IN RETRAITE
DE MENS TOT INKEER


Een zen boeddhistische overpeinzing



Wanneer ik mijn ziel in de kantlijn parkeer,
valt er veel te overzien. Ik voeder het paard
met overzeese mandarijnen, breng de appel
aan de merels terug tot zij er bijkans aan
bezwijken.

Vanuit een sigaartje overpeins ik deze
gemoedelijke wereld en bedenk mij vredig.
Waar ik tot op heden nog mijn plaats moet
bepalen als ik slecht een dichter ben,

bekend met alle zeden der natuur? Ik volg
de intonatie van deze muziek, maar weet
de noten niet. De partituur des levens
kent geen program.

Ik eet en drink wat mij lief is en verwijt de
ketel dat hij zwart ziet. Niemand vroeg erom
te leven naar wat hij goed acht. Het is een
verspilling om te denken dat je weet hoe
het moet..

Ik heb geen tweedracht gezaaid als jij dat niet
wil. Ik ga mijn eigen gang en ken de door
mij uitgestippelde weg als volledig.

Ga jij dan de eigen toegekende weg? Ik doe
|dat in feite door zwijgzaam te vergeten wie
ik mij toedacht te denken. Ik herinner mij
mijn overpeinzing al rokende. Mijn
medicijn een mijmering voor mijn
voleinding naar een vollediger ik.

Kijk jij dan zwijgende met mij mee? –



Elbert Gonggrijp, Heiloo, woensdag 21 oktober 2015

Jeronimus Bosch,  "  De Hooiwagen "  



No comments: