Thursday, October 08, 2015

SENSUAL WORLD

 
 
















Kate Bush,   " The Sensual World " (1988)


Sensual World

Voor mijn liefste Conny Lahnstein


Wanneer ik dit boek terzijde leg, wie heeft
dan de langste adem als ik zeg dat jij dat
bent, mijn Pica Pica, mijn gauwdief, mijn
Ekster, een roversnest vol goede daden?

Waar het zwakke vlees een bloeiende roos
of iets glinsterends onecht, maar voor de
heb, de sier, het olijk mededogen dat
deinend oog en oor verblindt?

Ik speel met de wind hoeveel richting
dan ook. Jij bent mijn Indian Summer,
maar alsof in rook de eerste nevelige
gedichten aan meer.

De nacht ravenzwart, hijgt amechtig tot
een tijd van stilstand die neigt naar een
stille overpeinzing.

wie ben ik dan, een heilig wonder dat
zonder eten of drinken kan? Hoe moet ik
jou bepalen als er geen wakkere kus?

Dit is het dus: Ik verbrand mijn tong
aan de Poëzie en besmeur mijn vingers
met vergeefse inkt.

Een verlopend handschrift dat wegwaait
in het natte gras: " Olla Vogalles hebban
estas bigunnan hinase ic enda tu... "
Een verwelken in bijkans onmachtige
gave.

Kom dus gauw terug, mijn vrouw,
leg jouw hoofd weer op mijn schouder.
Maar dit terzijde.

Noem mij welteverstaan bij mijn
naam, heet mij welterusten - samen.
En kus mij alvast voordat ik jouw
dromen reeds verpats - samen

onder een dak - sensueel fluweel
voor een raadselachtiger wereld -


Elbert Gonggrijp,  Heiloo,  Olvendijk,  Gesloten Unit A.,  woensdag 8 oktober 2015,  4:51 uur






No comments: