Wednesday, October 28, 2015

HET PAD TERUG

Een drieluik

(Rechtstreekse aantekeningen)

KNNV paddenstoelen excursie " Het Heilooerbos " 

Deel 1.


Langs het voorpad van mijn vaderen ontmoet 
ik weer de natuur als zodanig dat het namen
herkent. Zowel de jonge als oude, 

Ridderzwammen naast Mycena's, 
als de jouwe.

Waar je was gebleven toen jij me miste. Wat
wij samen deelde in onze vrije natuur. Het was
er, alsof voor altijd volwaardig -



Deel 2.


(L'Histoire se repete)

Het voert ons langs een geschiedenis die nooit
eindigt, langs veranderlijke structuren, langs
de essentie van de herfst die de herfst eigen
is.


Ik loop door de vermolmde bladeren,
verwelkom de droge tik van afknappende
takken onder mijn voet. Hieroglyphen van
mijn gerustgesteld gemoed.


Thuis te komen waar ik ooit elders -


Deel 3.


Terwijl wij dwalen langs ' s Heerenwegen,
komen wij onszelf tegen: " L'Histoire se repete. "

Een trein dendert onzichtbaar voorbij terwijl ik
aantekeningen herschrijf in vele tekens voor
een verstilde herfst.


De schimmeldraden maken hoeden onverhoeds
en repeteren het verblijf voor vermaarde namen.

Als ik opkijk ben ik eenzaam en laat de groep
mij schijnbaar zichtbaar alleen. Zij hersluit zich
vooralsnog bij de verwondering die de natuur
over zich afroept.


Ik kom thuis in het land van mijn vaderen.

Voorgoed - 


Elbert Gonggrijp,  Heilooerbos,  woensdag 28 oktober 2015



Bundelmycena, een van de waargenomen Paddenstoelen

No comments: