Monday, July 18, 2016

ADEMEN

ADEMEN
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Achtergebleven “
Definitieve versie


Hier is de plek waar ik woon, hier ben ik achtergebleven.
Voordat je het wist dat ik bestond was ik al onzichtbaar te
verdwijnen. Ken je mij, wie ken je dan? Ik adem, ik adem
een stil dit. Dat dit gebeurt in de nacht. De aarde te mogen
aaien, het fluweel van de velden.

Doe het licht uit en glimlach. Kan jij mij voorspellen wat
hemel en hel nog voor ons betekenen? Het zijn de verboden
kleuren, de herinnering aan het bloed van Christus. Een
veelheid aan taboes gerangschikt tot geloof.

Wij weten schoonheid in alle leven, stil en duurzaam
van liefde en verlangen. Inspiratie, die in vele vormen
de ingeblazen adem van de geest herleest.

Zoals de morgen sterft in de morgen,
zoals de eeuwige sterren, zoals ooit
eens je vader, ergens een zwart water –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 17 juli 2016
Foto @ Agnes van der Graaf,  " Paardebloempluis "








Vrij naar citaten uit het werk van de dichters Rainer Maria Rilke(Brieven aan een jonge dichter, 1 zin eruit)Rutger Kopland, Sylvia Plath(Sheep in fog), een zin van Petra van Rijn(De aarde aaien)en uit het gedicht van Gemma Elisabeth Huisman zelf(Een veelheid aan taboes)
·      Trefwoorden uit muziek optredens tijdens een openluchttheater in Alkmaar in de Oude Kwekerij met o.a. een vrij vertaalde zin van Pink Floyd.
·      Trefwoorden uit song David Sylvian en Ryuichi Sakamoto “ Forbidden colours “
·      Ingesproken zin in de Smartphone t.a.v. het verdwijnen van een alerte Mereljong vanaf de schutting.



No comments: