Sunday, July 10, 2016

MEMORIE

MEMORIE
Voor Conny, mijn liefste en de zomer


Liefde, maar waarom. Je herinnert je geen natuur zolang
ik er niet eraan herinner hoe zij bestaat. Het is erom
dat jij dit vraagt je eraan te herinneren. Zodat jij
weet hebt van mijn natuur.

Zomer wil zoveel meer zeggen als leegte. Het heeft ogen en oren
tekort om te doen beseffen hoe zij zich vorm geeft aan alles
wat leeft zoals het je verbaast. Zodra doel en reden worden
vergeten leeft er heimwee.

Liefde, maar in welke vorm. Ik sta open voor het vraagteken
van je lichaam, definieer je mijn essentie. Ik herinner je,
maar vergeet. Om het jou telkens te proberen: dat ik besta,
jij bestaat. Een stijloefening van geheimen.

Zomer wil zoiets als stilte, maar volgroeit zich volwassen, een
milde vorm voor aandacht. Dat zij zich aandient achterwege,
een waarheid, een leugen, uiteindelijk niets te weten. Want
het herinnert je om het te herinneren.

Liefde, zoals nu. Het is het geduld van oude handen, het
zachte tasten van de zomer. Zoals een boekenlegger in de
tijd een bladzijde openlegt, verrast. De herinnering, niet
om het even, alsof nooit ooit verdwenen.

Liefde, maar waarom. Ik herinner jou,
zoals jij mij om het zo te laten dat
het blijft –  


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 10 juli 2016
Foto " Memories " gemaakt door @ Virtual Angel



   

No comments: