Wednesday, July 06, 2016

ZONDER FRANJE

ZONDER FRANJE
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Roerloos vermoeden “


De dichter is een opa. Een Bonus-opa welteverstaan. Je
kunt heel dicht tegen hem aan gaan staan, je met
je armen aan hem vastklampen. Misschien leert hij
je dichten met kromme hanenpoten, het Speenkruid
en de Boterbloem onderscheiden.

Als je dat wilt.

Een konijn wordt naakt geboren en leert het genoegen
van warmte en vacht totdat het huppelt en springt.
Het duistere hol waakzaam als zijn ouders.

Als de grote vogel komt.

Ik bouw als Lego mijn wereld aan elkaar en hoop dat
jij mijn natuur daarin verstaat. Zoals een baby graait
naar toverende kleuren. Ik bedoel de beginnende
bloei van Watermunt, de Kattenstaart, maar weet
de uitzinnige roos.

Als ik met mijn oogleden knipper wil alles oranje.

De dichter is een opa. Hij heeft een hoed, maar
kan niet toveren dan tergend langzaam liefde
te verdienen. De kleinkinderen hoeven het niet
zo nodig. Zij hebben het al bijtijds besloten.

Als ik rijmel ga ik de Gierzwaluwen achterna,
ontroer mij het breekbaar rood van de Klaproos,
eindeloze bermen van zomer.

Zij kruipen op schoot en leven het aaibare
konijn van altijd veilig. Tot tranen toe
bewogen haal ik ze in stilte dichterbij –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 6 juli 2016 
Foto Blonde-001 Wallpaper
Muziek The Beatles " Fool on the hill "


No comments: