Thursday, July 07, 2016

ZOALS ALTIJD

ZOALS ALTIJD
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Achter de rug “
N.a.v. gedicht Rutger Kopland “ Tuin II “ uit “ Toen ik dit zag “

Gelukkig blijft alles hetzelfde. Je kunt het gras maaien,
maar het keert altijd terug. Een boom zal altijd zijn blad
verliezen, in het voorjaar ontluikt telkens zijn kale
kruin. Zo valt de nacht, ontwaakt de ochtend.

Maar wat als ik oud word en versleten, liefste, wat dan?
Einde betekent sterven en uiteindelijk zie je er niets
meer van. Ik kan je gedichten schrijven, maar wat
blijft er? Wat je leest verregent waar je bij staat.

Ik ben een raaklijn aan de liefde, stoepkrijtlijnen van
een kind, slijmsporen van slakken die ergens zich
tegoed doen aan gulzig en vraat.

Alles zal blijven zoals het blijft. Alles is nu en laat zich
neerschrijven. Niets gebeurt, gelukkig blijft alles
hetzelfde. Als ik als het gras, de boom, de nacht.
En de liefde natuurlijk. Als je dat gelooft –


Elbert Gonggrijp, Egmond aan den Hoef, donderdag 7 juli 2016
Foto en tekening @ Conny Lahnstein 2016


No comments: