Sunday, July 10, 2016

WONDERLAND

WONDERLAND
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Alice en Alex “


Het betreft de wet van behoud van precisie. Alles is
een wonder hoe je het ook nader beschrijft. Een
huisvlieg sterft een kortstondig leven en kromt
de poten tot verval. Het zorgvuldig weg te
zullen gooien.

Het had oog voor de zoetsappige liefde. De föhn
valt over een slaperige zomer. Als wij wakker willen
blijven moeten wij dit schrijven, ongeacht welke
naamval. Het is nooit te laat voor tijd, lauwe thee
en schone schijn. Zolang je er niet intrapt.

Er is een tuin nader tot het dichten, groeien, pluizen.
Het vergoddelijkt vermenigvuldigen, een ontvouwend
ontplooien dat ons oog verbijzondert tot een nader
observeren. Het ondoorgrondelijke onder de loep.

De jeugd waant het. Spreken met de tongval der
standvastige natuur, hoe broos of breekbaar
soms ook. Een vlinderachtig bewegen, een
naarstig jongleren naar eenduidige poëzie.

Wij, als eensgezinde kameraden vertellen het
door wat ons zo meerduidig bedoelde. Gezwind
groeperen de Gierzwaluwen zich tot articulatie.
In mijn calculatie snel ik ze telkens mis. Het
tijdelijk verblijf een voortdurend verglijden
van hun eeuwige reis.

Ik kom thuis, schaduw mij en herken mij in de
wuivende grassen. Zonder winstoogmerk,
de meest toegankelijke handreiking voor
mijn zuiverste taal –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 10 juli 2016
Fotograaf @ Zoltan Takacs " Musca Domesticus " (Huisvlieg)
Muziek Stevie Wonder " Journey through the secret life of plants "









       

No comments: