Saturday, July 23, 2016

LICHTHEID

LICHTHEID
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “Vertel mij over de invloed “
Tegenreactie op de huidige toestand van de wereld
Titel ontleend aan roman Milan Kundera


Hoezo ondraaglijk? Het heeft mij telkens opgericht. Het kan mij
soms zomaar overkomen, een vlinder, een roos, een zomer of die
ene bedachtzaam neerstrijkende meeuw. Hij heeft blijkbaar alle
tijd, dus waarom ook ik niet. Hoe licht kan leven zijn.

En wat jou betreft liefste? Moet ik het dan verder zoeken dan die
ene kus, die vrijpartij? Het bloeit en geurt er weldadig van. Noem het
een kortstondig geluk, maar wat zou het werkelijk? Wat waardevol is
komt altijd terug, in welke vorm dan ook.

Wie om zich heenkijkt, raakt volleerd in begrip, in echte vrede.
Als aan te raken zo dichtbij, zo vluchtig als water, maar altijd
een altijd zolang het Nu zich erop laat wachten. Een meeuw,
neerstrijkend als opvliegend vanaf het zand –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zaterdag 23 juli 2016
Foto @ Judith in den Bosch



Film Unbearable lightness of being(Finale) naar gelijknamig boek van Milan Kundera

No comments: