Saturday, July 09, 2016

CHARISMA

CHARISMA
Voor Conny, mijn liefste


Jij bent echt, jij bent echter dan echt. Jij hebt mij meer
lief dan ik het jou bewijzen kan. Wat ik ervan omarm kust
zich langzamer en logger dan wat jij in alle toonaarden.

De natuur heeft diepte zoals een vijver een spiegel. Het
zijn van die lieftallige toevalligheden of beredeneerde
wetmatigheden die mijn oog fascineren. Neem het
bouwplan van de stakerige Verbena’s.

Ik bedenk jou zolang de nacht. Zoals jij slaapt bedenk
ik in stilte het waarachtige beminnen. Hoe ik naast je
zou liggen en zou reiken waar jij zou. Zolang.

Jij bent mijn natuur, maar echter. Wat jij leeft hoeft
geen namen te noemen. Jij bestaat er zoals voor mij
alleen de enige. Jou hierin tegen te komen is als het
vanzelfsprekende. Je ademt mijn tijd.

Jij bent echt, echter dan zeker. In alles wat ik zie
spiegel je diepte. Je bent mijn natuur, jij bent mijn
ogen. Dat ik toevallig op je stuitte was wetmatig
nooit uitgesloten.

De slapende Verbena’s een deuntje voor later
de lichtvoetige melodie. Echter dan echt,
zoals jij voor nu –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 10 juli 2016
Foto Verbena Bonariensis, website " Cruydhoeck "


 

No comments: