Monday, July 18, 2016

KINDSBEEN

KINDSBEEN
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Zo kende ik iemand “
Autobiografisch


Om het Merelnest voorgoed te zien verlaten heb je
scherpe ogen nodig. Het hangt er schots en scheef
tussen de struiken en van jongs af aan heeft
niemand je bemerkt. Wat dit soort leegte
met je doet.

Het kruipt over de grond en vreet met kleine
gulzige hapjes gaatjes uit de bladeren. Van die
afgeronde om vanuit rups en cocon een
dwarrelde vlinder te zullen beogen. Het
richtingloos wonder voor een even
gretig beschouwen.

Ik was niet gek. Ik bladerde in mijn beleving
naar nadere kennis, stopte het zorgvuldig in de
laden van mijn geest. Dit was het zuiver willen
weten dat vanuit dromen beter begrip beseft.
Het kleine kind onbevangen bevrijd van zijn
eigen ondoorgrondelijke stilte.

Noem mij een mislukt soort professor. Ik ben
de bibliothecaris die geduldig zijn eigen boeken
leest, lacht om de futiliteit van houvast. Ik lees
en leer de vlinders en de mieren, bouw uit
takken mijn eigen verblijf. Ik heb een
vraag tot uitroepteken.

De Watermunt korft zich in bloei. Ik oogst
het geduld bescheiden. Het zal zichzelf steeds
anders laten lijken naarmate je weet hebt
van haar bescheiden tijd.

Er is geen toekomst zo onbegrijpelijk
dan dit onsterfelijk vergrijzen met de
glimlach van een onverminderd kinds
verwonderend nu. Telkens –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  dinsdag 19 juli 2016
Schilderij @ Henk Helmantel(1982), " Verlaten Merelnest "
Muziek The Beatles " Mother Nature Son " (1968)



    

No comments: