Sunday, July 03, 2016

DESPERADO

DESPERADO
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Reflectief “



Mag ik God om antwoord vragen waarom alles vanuit
geweld zijn eigen stilte toekent nadat het zich heeft
beteugeld? In mij woedt een grondzee en vanuit
de beving dreigt onwillekeurig de tsunami.

Als de winters te warm worden en het voorjaar
verzuipt in zengende regens verrot gans de natuur,
verzeldzaamt de broodnodige vlinder. Moet ik
bijen tellen in de schaarse kelken.

Geleidelijk dreigen de lasterlijke tornado’s, knappen
de bomen als lucifers. Wij hebben dit altijd al gedaan,
wij hebben ons altijd geweten als eerste. Dan pas de
rest, het weldadig groen, de medemens.

Ontspin de draad terug, hoor Koning Grutto weer
als herboren in de Zuring, de Boterbloemen, de
Koekoeksbloemen. Ontwaar het geheim van het
waarlijk alarm van argwaan.

Bespiegel mij. Het ongeboren kind wenst zich straks
een even solide toekomst te horen in liefde en geluk.
Kijk mij in de ogen voordat ik luid en duidelijk
vergeten ben welke woorden ik ooit sprak –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  zondag 3 juli 2016
Muziek Simple Minds " Waterfront " (CD " Sparkle in the rain " 1984
Schilderij @ Jan van Scorel(1495-1562) " De Zondvloed "



No comments: