Friday, July 06, 2018

DOCUMENT

Document


Ik heb de foto’s verscheurd. Wie ik suggereerde
had niets met mijn persoon van doen. Met wie men
mij identificeerde moest een gehele wereld
worden gegarandeerd. Voor jaren.

Ik ga straks van hand tot hand. Kijkt mij aan ter
vergelijking. Zie hier, met baard en zoveel malen
jaren ouder. Zij vertrouwen mij. Heb ik hen niet
eerder hetzelfde aangekeken.

Bijna hetzelfde, eenzelfde stilstand, wat dacht ik
toen, wat bewoog mij destijds toen ik niet durfde
lachen, mij bewegingloos mij voor mijzelf hield.
Hoezeer ik mij te vergeten had.

Het is zoveel anders dan ik, dat gezicht, die holle
blik. Zelfs de snippers kijken mij doordringend aan.
Wat heb ik misdaan om mijzelf zo te hebben
verminkt opdat een ieder? –



Gedicht + verscheurde foto's  ID Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
zaterdag 7 juli 2018


No comments: